Сьогодні, 20 травня 2025 року, о 12:52 за східноєвропейським часом, Іспанія переживає чергову “технологічну катастрофу”, яка, здається, стала національним видом спорту. Лише через чотири тижні після масштабного відключення електроенергії, яке залишило країну в темряві, іспанці знову опинилися в ізоляції – цього разу без мобільного зв’язку та інтернету. Ну що ж, якщо вже відключати, то все й одразу – здається, саме так подумали в Telefónica, телекомунікаційному гіганті, який “прославився” на всю країну через невдале оновлення мережі.
Від Мадрида до Севільї, від Барселони до Валенсії – по всій Іспанії люди прокинулися в новій реальності, де їхні смартфони перетворилися на дорогі цеглинки, а ноутбуки – на стильні підставки для кави. За даними LBC, відключення мобільного зв’язку та інтернету охопило всю країну, залишивши мільйони громадян у цифровій “чорній дірі”. Найбільше постраждали великі міста: у Мадриді офісні працівники сумно дивилися на монітори, які відмовлялися підключатися до мережі, у Барселоні студенти не могли завантажити лекції, а у Валенсії люди просто не знали, куди подзвонити, щоб поскаржитися.
Скарги посипалися, як дощ у травні: “Як мені працювати?”, “Як мої діти мають вчитися?”, “Де мій Netflix?!” – обурювалися іспанці, звертаючись до своїх постачальників послуг. Але ті лише розводили руками – адже проблема, як виявилося, криється в самому серці телекомунікаційної системи Іспанії, а саме в компанії Telefónica, яка забезпечує зв’язок для більшості мереж країни.
Якщо ви думали, що відсутність Wi-Fi – це найбільша проблема, то ні: відключення торкнулося навіть телефонних ліній екстрених служб. Загальноєвропейський номер 112 став недоступним у багатьох регіонах, залишивши людей у скрутному становищі. Уряд Валенсії поспіхом створив альтернативний номер для своєї служби 112, а в Арагоні місцева влада через соцмережі (ну, там, де вони ще працювали) повідомила: “Телефонна лінія 112 не працює”. Для тих, хто потребував допомоги, запропонували три альтернативні номери – але як їх набрати без зв’язку, ніхто не уточнив. Ось вам і європейська “надійність” у дії.
Що ж стало причиною цього цифровому апокаліпсису?
Винуватцем виявилася Telefónica – телекомунікаційний гігант, який є другим за величиною підприємством Іспанії та працює у 18 країнах. Компанія, що позиціює себе як один із найбільших операторів мобільних мереж у світі, вирішила провести “невелике оновлення мережі”. Але, як це часто буває, “невелике оновлення” обернулося великим провалом. Речник компанії розповів іспанській газеті ABC, що “проблема виникла через невдале оновлення”, і запевнив, що інженери вже “працюють над виправленням”. Ну принаймні ми знаємо, що десь там є інженери – хоча, без зв’язку, це звучить як казка.
Цікаво, що лише місяць тому, 28 квітня, Іспанія (та й сусідня Португалія) вже переживала масштабний блекаут, який отримав гучну назву “Блек-аут на Піренейському півострові 2025 року”. Тоді мільйони людей залишилися без світла на 10 годин, і, здається, це був лише “розігрів”. Уряд Іспанії поспішив запевнити, що той інцидент не був результатом кібератаки, але після нового провалу у Telefónica довіра до офіційних заяв різко падає. На щастя, Лас-Пальмас та Канарські острови, які уникли перебоїв у електропостачанні у квітні, цього разу також залишилися осторонь хаосу – мабуть, острови вирішили “від’єднатися” від материкової Іспанії у всіх сенсах.
Нагадаємо, що Уряд Іспанії тоді виключив кібератаку як причину квітневого відключення електроенергії, посилаючись на якісь примарні зміни напруги в високовольтних дротах.
Компанії по всій країні опинилися в глухому куті: системи не працюють, програмне забезпечення не завантажується, а комп’ютери просто відмовляються “бачити” мережу. Деякі бізнеси, які покладалися на онлайн-операції, просто “зависли” – у прямому й переносному сенсі. Іспанці, які ще місяць тому сиділи при свічках через відключення електроенергії, тепер жартують, що скоро навчаться жити в кам’яному віці – адже ні світла, ні зв’язку, ні інтернету в них уже немає.
Але якщо серйозно, то ситуація викликає питання: як одна з найбільших телекомунікаційних компаній світу може так бездарно “оновити” мережу, що ціла країна залишається без зв’язку? І чому після квітневого блекауту ніхто не підготувався до нових “сюрпризів”?
Іспанія, здається, стала жертвою власної віри в технології – і тепер розплачується за це відключеннями, хаосом і обуренням громадян, продовжуючи заперечувати можливість кібератаки.
Іспанці змушені адаптуватися до нового “цифрового посту”. Хтось згадує старі добрі часи, коли листи доставляли поштою, хтось шукає альтернативні способи зв’язку, а хтось просто чекає, коли ж усе повернеться на круги своя.
Одне можна сказати точно: після таких “подвійних блекаутів” Іспанія точно заслужила медаль за терпіння – або хоча б знижку на послуги зв’язку.